Zdravá výživa 3 lístek
3 LÍSTEK - prostě zdravě
Vaše objednávka
ZDRAVÁ VÝŽIVA 3 LÍSTEK ŠTEFÁNIKOVA 23, BRNO   776 028 806   obchod@3listek.cz

MINERÁLY, STOPOVÉ PRVKY

Stopové prvky a minerální látky jsou pro lidský organismus stejně důležité jako vitamíny, ačkoliv jich tělo potřebuje jen malé množství. Jsou to látky, které organismus nedokáže sám vytvořit a proto je závislý na jejich příjmu potravou.

V těle se běžně vyskytují až tisíce gramů minerálů, jejich spotřeba bývá v desítkách gramů za den.

Při nadměrné konzumaci jsou některé prvky, jako například selen, kadmium, arzén či hliník, toxické.


  • Draslík

    Draslík spolu se sodíkem zajišťuje v lidském organismu správné hospodaření s vodou, vedení nervových vzruchů, kontrakci svalů a udržování správného srdečního rytmu.

    Také je nezbytný pro vytváření zásob cukrů a jejich přeměnu na energii. Draslík je stejně jako sodík důležitý pro přeměnu bílkovin i sacharidů.

    Snižuje krevní tlak, je používán jako lék při alergii,napomáhá odstraňovat odpadní látky z těla. Je to i vhodný doplněk stravy při zvýšené aktivitě centrálního nervového systému
    Jeho nedostatek se většinou projevuje únavou, hromaděním tekutin v těle, poruchami nervového systému a ledvin.
    Je bohatě rozšířen v okolním prostředí a stejně tak často obsažen v potravinách. Nejbohatší na draslík jsou banány, sušené meruňky, brambory, ryby a pomerančový džus. Velké množství je také v libovém mase, luštěninách, mléce nebo v citrusech.
  • Fluor

    Fluor je pro lidské tělo prvek nutný, ale také nebezpečný. Jeho nedostatek škodí, ale jeho přebytek také. Při nadbytku se fluor shromažďuje v kostech(osteoskleróza), vzniká nadměrné zvápnění, změna růstu a kvality zubů (možná i jejich barvy), zbytnění a tuhnutí kloubů, kostní výrůstky. Kolem 95% veškerého fluóru v těle se nachází v kostech a zubech.
    Je důležitý pro tvorbu silných a tvrdých kostí a pro zdravé zuby. Snižuje náklonnost zubní skloviny k jejímu porušení kyselinami a bakteriemi (snižuje kazivost zubů). Flour je nutný pro správnou tvorbu zubů a metabolizmus kostí.
    Jeho nedostatek zvyšuje kazivost zubů a ovlivňuje proces ukládání vápníku do kostí. Hodně fluoru bývá v čaji. Jedna sklenice čaje (po asi 5 minutách louhování) obsahuje asi 0,2 mg fluoru. Denní doporučená dávka pro dospělého je ale maximálně 3,2mg. Proto by se neměl pít často příliš silný čaj.
    Přirozeným zdrojem jsou především zdrojem mořské ryby, ale i černý čaj.
  • Fosfor

    Fosfor je základní stavební jednotkou molekuly přenašeče energie – molekuly ATP (adenosintrifos­fát). Je součástí i ostatních nukleových kyselin, účastní se metabolismu cukrů, tuků a bílkovin a je složkou měkkých tkání a buněčných membrán.

    Fosfor je v lidském těle zastoupen jako druhý nejčastější minerál po prvním vápníku. Jeho obsah tvoří cca 1% tělesné hmotnosti. Nejvíce je zastoupen v kostech a zubech. Zbytek se nachází v měkkých tkáních, buněčných membránách a v krvi, srdci, mozku a svalech.

    Fosfor má podpůrné vlastnosti vápníku a naopak. Zajišťuje tvorbu a udržování pevných kostí a zdravých zubů, zajišťuje udržení pravidelného tepu srdce a je také potřebný pro mozek a nervovou tkáň celkově. Do této chvíle jsme mluvili o anorganické formě fosforu. Také je součástí fosfolipidů, fosfoproteinů a nukleových kyselin a tak je důležitý pro i pro energetický metabolismus. Má protizánětlivý účinek při hnisavých zánětech, pomáhá při bolesti žilního systému a reguluje správnou funkci ledvin. Optimální zásobení fosforem rovněž vyvolává vyšší fyzický výkon a bojuje proti únavě

    Pomáhá v růstu kostí, udržuje zdravé zuby a dásně, podporuje metabolismus a uvolňování energie z tuku a škrobu.
    Fosfor znesnadňuje vstřebávání vápníku a proto jeho nadbytek může v těle vyvolat nedostatek železa a vápníku. Nadbytek fosforu může vést i k vápenatění měkkých tkání (zejména ledvin), což vede k jejich poškození.


    Fosfor je ve všech potravinách živočišného původu, vlašských ořeších, luštěninách, cereáliích, mouce i vejcích.
  • Chlór

    Chlór se přirozeně vyskytuje v řadě sloučenin, z nichž nejrozšířenější je chlorid sodný. Nachází se ve všech tkáních, převážně však v mimobuněčné tekutině a žaludeční šťávě.

    Chlór se vstřebává především v tenkém a tlustém střevě. Z organizmu je vylučován, podobně jako sodík a draslík, převážně močí, částečně i stolicí. U kojících žen je vylučován mlékem ve formě chloridu sodného.

    Chlór napomáhá trávení, udržuje osmotický tlak, ve formě kyseliny chlorovodíkové hraje významnou roli v procesu trávení.

    Stimuluje účinek inzulínu, u zdravých lidí zvyšuje hladinu cholesterolu HDL.
    Nadbytek fosforu může vést i k vápenatění měkkých tkání (zejména ledvin), což vede k jejich poškození. Nedostatek chlóru může způsobit poruchu trávení bílkovin, zpomalit hybnost žaludku a posun potravy do střeva.
    Přirozenými zdroji chloridů jsou okopaniny, potraviny živočišného původu, zelenina, obiloviny (například pšeničných klíčků) či sýrů.
  • Hořčík

    Hořčík je důležitý stopový prvek v lidském organismu, je jedním z univerzálních minerálů. Má vliv na mnoho důležitých funkcí energetickým metabolismem počínaje a prevencí nemocí kardiovaskulárního systému konče. Nachází se v buňkách i kostech celého těla a jeho působení značně ovlivňuje přítomnost draslíku a vápníku. Hlavně vápník a hořčík musejí být ve správném poměru.

    Zajišťuje snížení krevního tlaku, omezuje srdeční arytmii a rozšiřuje tepny, uvolňuje svaly při dlouhodobém zatížení, zlepšuje paměť a myšlení, zmírňuje menstruační potíže při menopauze – zejména křeče.

    Hořčík zvyšuje odolnost proti onemocněním, je nutný pro správnou funkci svalů. Také má antitoxické, antistresové, antialergické i protizánětlivě účinky.

    Působí preventivně proti křečovým žilám, přispívá ke zdravému chrupu, ulevuje od bolesti v krku při angíně, napomáhá spalování tuků a uvolňování energie
    Nedostatek hořčíku je často spojován s těhotenstvím, nadměrnou konzumací alkoholu, ale i se sportovními výkony.
    Nejvíce hořčíku je v máku, luštěninách, ovesných vločkách, ale i v ovoci, sýrech či vejcích. Také fíky, mandle, banány, ořechy, tmavá listová zelenina obsahují dostatek hořčíku.
  • Jód

    Jód je vzácný stopový prvek, existuje v několika formách a prakticky se nevyskytuje volný, ale vázaný v nejrůznějších sloučeninách.

    Jód je pro lidský organismus životně důležitý, neboť se podílí na tvorbě hormonů štítné žlázy, které nají na svědomí podporu růstu a zabraňují předčasnému stárnutí . Dále je jód účinný v boji proti akné, zvyšuje efektivitu myšlení a dodává energii. Jod jako stopový prvek se účastní tvorby tyroxinu, hormonu odpovědného za řízení látkové výměny v celém těle.

    Jód je nezbytnou součástí hormonů štítné žlázy. Podporuje tělesný růst, udržuje zdraví kůže, nehtů, vlasů i zubů. Také stimuluje přímé využívání tuků.
    Jeho nedostatek může způsobit zpomalení reflexů, zhoršení paměti, deprese apod. Také se může projevit v dospíváním zvýšeným výskytem akné, snižující se výkonností a únavou.

    Jód je ve vyšším množství toxický. Jeho vysoké množství může vést hlavně k nepřirozeně vysoké funkci štítné žlázy, která se projevuje teplou zpocenou pokožkou, vypadáváním vlasů, zvýšenou chronickou únavou, zhubnutím, třasem a úzkostí.
    Průmyslově se přidává především do kuchyňské soli. Jinak se vyskytuje v mořských rybách, játrech, mléce, zelenině, obilninách, bramborách, mrkvi, hroznech, černém rybízu, hruškách i v řeřiše.
  • Mangan

    Mangan je minerál, který je pro lidský organismus nezbytný ali i potenciálně toxický. Hraje významnou roli v řadě fyziologických pochodů, buď jako součást enzymů nebo jejich aktivátor (např. enzymů podílejících se na metabolismu cukrů, aminokyselin a cholesterolu). Podporuje normální vývoj chrupavky a kostí (je přidáván do přípravků upravujících bolesti kloubů) a proces hojení.

    Množství v lidských tkáních, hlavně v kostech, se snižuje s věkem a vylučuje se prostřednicvím žluče. Neexistuje žádná forma zásobního manganu jako například u železa.
    Mangan je důležitý pro činnost mozku, pomáhá k zabezpečení správné struktury kostí, přispívá k překonávání únavy, zlepšuje paměť, zvyšuje celkovou odolnost nervů, podporuje svalové reflexy a pomáhá využít vitamín C.
    Nedostatek manganu je překážkou při regeneraci kostí, kloubů, chrupavek, vazů a šlach. jeho přebytek v potravě působí negativně především na nervovou soustavu a působí potíže podobné projevům Parkinsonovy nemoci.

    Dlouhodobá expozice vysokými dávkami manganu může podle některých údajů zapříčinit vznik Parkinsonovy nemoci.
    Mezi důležité zdroje manganu patří ořechy, obilniny (nemletá pšenice, neloupaná rýže, celozrnné pečivo, ovesná kaše), luštěniny (fazole, hrášek), špenát, borůvky a čaj.
  • Měď

    V organizmu se vyskytuje nejčastěji ve formě nejrůznějších proteinů. Měď se vstřebává především v žaludku a tenkém střevě.
    Měď je nezbytná pro krvetvorbu, katalyzuje vstup železa do hemoglobinu. Je nutná pro tvorbu pigmentů a vlasů (keratinu). Také je nezbytná pro správnou funkci každé buňky v organismu, je součástí dýchacích a antioxidačních enzymů, je důležitý pro správný průběh imunitních reakcí.
    Nedostatek mědi může způsobit chudokrevnost, otoky a poškození kostí.

    Dlouhodobý nadbytek způsobuje zvýšené ukládání mědi do jater a může se vyvinout cirhóza. Jednorázový vysoký příjem mědi je toxický a způsobuje otravy vedoucí k rozpadu červených krvinek a poškození jater a mozku.
    Zdrojem mědi mohou být luštěniny, tmavý chléb, celozrnné těstoviny, ořechy, semena, avokádo, česnek, ředkvičky, houby, rajčata, brambory, banány a švestky.
  • Selen

    V organizmu je selen přítomen ve všech tkáních, především v játrech, ledvinách, srdci, slezině, plicích a v mozku. Vstřebává se v tenkém střevě, v organismu se neuskladňuje do zásoby, a proto poměrně rychle vzniká nedostatek.

    Stravitelnost selenu je ovlivněna i přítomností dalších prvků. Jeho vstřebávání snižuje vysoký příjem vlákniny, zinku, kadmina či rtuti. Vylučuje se převážně močí.
    Podílí se na funkci celé řady enzymů, má důležitou roli v ochraně tkání poškozením buněk, je nepostradatelný pro tkáňové dýchání.

    Účastní se syntézy a metabolizmu tyreoidních hormonů, procesu tvorby bílkovin a je důležitý při reprodukci.
    Nedostatek selenu vede ke svalové slabosti, ztuhlosti a bolesti, snížuje výkonnost a ypůsobuje poruchy reprodukce.

    Ve vyšších dávkách je vysoce toxický a karcinogenní, k otravám člověka může také dojít při předávkování minerálními doplňky na bázi selenu.
    Zdrojem selenu jsou především mořské ryby, česnek, cibule, pažitka i pórek, vnitřnosti (játra, ledviny), vepřové a hovězí maso, některé druhy ořechů a celozrnné obiloviny (ovesné vločky, hnědá rýže).
  • Sodík

    Sodík patří mezi nejvíce zastoupené minerály v lidském organismu, nachází se nachází převážně v mimobuněčných tekutinách a pouze malá část je vázána v buňkách. Asi dvě pětiny sodíku je uloženo v kostech, ale čerpání sodíku odtud není snadné.

    Potřebu sodíku zvyšují ztráty chloridu sodného potem při vysokých teplotách a fyzické práci.
    Sodík je nejdůležitějším kationtem tělních tekutin, ovlivňuje jejich osmotický tlak, objem krevní plazmy, rovnováhu kyselin, elektrickou aktivitu buněk, přenos nervových vzruchů, přenos látek přes buněčnou membránu a je aktivátorem některých enzymů.

    Je také potřebný pro správnou funkci nervů a svalů, také pomáhá předcházet slunečnímu úpalu. Navíc s ním oragismus dokáže velice dobře hospodařít.
    Nadměrný příjem sodíku vyvolává poškození ledvin a jater, otoky a anemie. Zvýšený příjem soli NaCl vede k vysokému krevnímu tlaku (hypertenzi).

    Negativně působí vysoká konzumace tradičně přesolovaných potravin, jako jsou uzeniny a sýry.
    Přirozenými zdroji sodíku jsou potraviny živočišného původu (zejména ryby), citrusz, luštěniny a okopaniny, zejména mrkev.
  • Vápník

    Vápník je minerální látka, která je v lidském těle obsažena v největším množství. Jedná se o základní stavební prvek kostí a zubů, je to důležitá součást svalů.

    Vstřebává se především v tenkém střevě, pomocí specifického proteinu. Naopak z těla se vylučuje především stolicí a močí.
    Vápník se spolu s fosforem podílí na mineralizaci kostí a zubů. V buňce je vápník nezbytný pro přenos signálů, správnou funkci bílkovin, funkci buněčných membrán a svalovou kontrakci. V ýznamnou roli má ro funkčnost různých enzymů, aktivaci některých hormonů a v procesu srážení krve.

    Také omezuje řídnutí kostí, snižuje riziko zlomenin, pomáhá udržovat tělesnou váhu působí proti nespavosti a zajišťuje pravidelnou srdeční činnost.
    Nedostatek vápníku se projevuje především poruchami tvorby kost, zpomalením růstu a vzniku křivice (rachitidy) končetin, ale i páteře. U dospělých lidí může dojít k řídnutí kostí, tzv. osteoporóze.

    Nadměrný příjem vápníku vede k poklesu stravitelnosti a schopnosti organizmu vápník dobírat z tělesných rezerv.
    Vápník se vyskytuje v mléce a mléčných výrobcích, kapustě, brokolici, luštěninách, maku či v olejnatých semenech.
  • Zinek

    Nejvíce zinku je v organizmu obsaženo ve svalech, kostech, játrech, prostatě, varlatech a mléčné žláze. Zinek se vstřebává v různých oblastech tenkého střeva.

    Je nezbytný pro správnou funkci několika stovek enzymů, je součástí oční duhovky a vidění. Ovlivňuje metabolizmus bílkovin, sacharidů a regulaci imunitního systému, je součástí molekuly inzulínu.
    Zinek má nezanedbatelný vliv na reprodukci, zejména činnost varlat a vaječníků. Zúčastňuje se tvorby kostí. Jeho funkce v játrech je spojena i s odbouráváním alkoholu.

    Zinek příznivě působí na hojení ran a zvyšuje účinnost některých hormonů. Společně s chromem pomáhá při léčení kožních, zejména ekzémových onemocnění a podporuje působení inzulínu.

    Zamezuje ukládání cholesterolu, zabraňuje vzniku bílých skvrn pod nehty, pomáhá při léčbě duševních poruch, podporuje růst, pomáhá při hojení zevních i vnitřních poranění a mírní potíže při nachlazení.
    Nedostatek zinku vyvolává zpomalení růstu, špatnou funkci pohlavních orgánů, poškození kůže, nehtů, vypadávání vlasů, zpomalení procesu hojení ran. Nedostatek zinku vede při graviditě ke zpomalení vývoje plodu, abnormalitám centrální nervové soustavy, k infekcím plodu.

    Nadměrný příjem zinku je poměrně vzácný, vyskytuje se především předávkováním přípravky s vysokým obsahem zinku, otrava způsobuje anemie a poruchy trávení.
    Zinek je zastoupen v mase a potravinách bohatých na bílkoviny, celozrnných obilovinách, luštěninách, kořenové zelenině a vejcích.
  • Železo

    Železo je obsaženo v krevním barvivu, částečně je vázáno na bílkoviny. Velice špatně vstřebává, a to i při jeho velkém nedostatku v těle.

    Využitelnost železa je vyšší z živočišných zdrojů, nižší z rostlinných. Snižuje ji vysoký příjem fosforu, šťavelanů (špenát, čaj, kakao), vysoký přívod celulózy (celozrnné výrobky), kyseliny fytové (luštěniny, olejniny, cereálie). Naopak je lépe využito při zvýšenému přísunu vitaminu C, aminokyselin a živočišné bílkoviny.
    Železo je v organizmu nezbytné pro tvorbu červených krvinek, podporuje přenos kyslíku, je součástí hemoglobinu a myoglobinu. Podporuje růst, udržuje dobrý stav kůže a pomáhá i proti únavě.
    Malý deficit železa vede k nedostatečné funkci enzymů dýchacího řetězce a snižuje výkonnost organizmu. Deficit větší se potom může projevit snížením počtu červených krvinek.

    Při nadměrných dávkách hrozí otrava železem spojená s průjmy a zvracením.
    Železo se vyskytuje hlavně v drůbežím a rybím mase, luštěninách. Také ořechy obsahují větší množství železa.



ZDRAVÁ VÝŽIVA 3 LÍSTEK
Štefánikova 23, Brno
tel. 776 028 806
mail obchod (zavinác) 3listek.cz
OTEVŘENO
Pracovní dny
09:00 - 18:00

Víkendy, státní svátky
Zavřeno