Zdravá výživa 3 lístek
3 LÍSTEK - prostě zdravě
Vaše objednávka
ZDRAVÁ VÝŽIVA 3 LÍSTEK ŠTEFÁNIKOVA 23, BRNO   776 028 806   obchod@3listek.cz

VITAMÍNY

Vitamíny spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám lidské potravy. Mají funkci katalyzátorů biochemických reakcí, podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů.

Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy. Vitamíny jsou však zapotřebí jen v malých množstvích.

Vitamíny jsou rozděleny do dvou základních skupin - buď jsou rozpustné v tucích anebo ve vodě. Lidský organizmus může ukládat vitamíny rozpustné v tucích do zásoby, zatímco přebytek vitamínů rozpustných ve vodě je z těla rychle vyloučen.

Existuje 13 základních typů vitamínů, ve vodě rozpustné jsou vitamíny skupiny B a vitamín C a H, v tucích potom A, D, E a K.
  • vitamín A - retinol

    Vitamín A posiluje zrak, ulehčuje průběh některých onemocnění, podporuje růst kostí, pevnost vlasů a nehtů. Také pomáhá léčit akné, kožní záněty a záněty dásní, pomáhá proti stařeckým skvrnám.

    Působí preventivně proti infekcím postihující dýchací ústrojí a zvyšuje aktivitu imunitního systému
    Nedostatek vitamínu A způsobuje šeroslepost, sklon k zánětu očních spojivek a poškození oční sítnice, rohovatění a šupinatění kůže. Dále snížení pohlavní aktivity, zpomalení pohlavního vývoje, snížení potence, snížení imunity, sklon k zánětům a některé další poruchy

    Nebezpečný je však i přebytek tohoto vitamínu. Vitamín A je totiž jedním z mála vitamínu, jež mohou způsobit onemocnění z nadbytku vitamínu. Vitamín A se ukládá v játrech a proto může předávkování způsobit i otravu.
    Zdrojem vitaminu A je alfa-karoten, beta-karoten a lykopen, což jsou oranžová a červená barviva. Mezi přírodní zdroje vitamínu A patří rybí tuk, vajíčka, játra, mrkev, mléko a mléčné výrobky, margarín, žluté ovoce, žlutá a listová zelenina.
  • vitamín D - kalciferol

    Vitamín D působí preventivně proti nachlazení, pomáhá při léčení zánětu spojivek nebo vstřebávat vitamín A, vápník a fosfor.
    Dlouhodobý nedostatek vitamínu D je spojen s vyšší náchylností k akutním respiračním infekcím a chřipce. Nedostatek vitamínu D se projeví změknutím kostí. Také se projevuje zvýšenou kazivostí zubů.

    Ve vysokých dávkách vitamín D narušuje metabolismus vápníku a fosforu, vede k hyperkalcémii a může skončit i smrtí.
    Mezi zdroje vitamínu D patří rybí tuk, mléko a mléčné výrobky.
  • vitamín E - tokoferol

    Patří mezi vitamíny rozpustné v tucích a v organismu slouží jako důležitý antioxidant, chrání buněčné membrány před poškozením volnými radikály.
    Vitamín E působí jako prevence proti Alzheimerově nemoci, rakovině a náhlým mozkovým příhodám. Snižuje riziko vzniku šedého zákalu, odstraňuje únavu a brání vzniku svalových křečí. Dále urychluje hojení popálenin, rozpouští krevní sraženiny a snižuje krevní tlak.
    Nedostatek vitamínu E je spojen s poruchami vstřebávání nebo distribuce tuků. Může se projevit neurologickými problémy, snížením obranyschopnosti. U novorozenců může nedostatek vyvolat anémii způsobenou zkrácením životnosti červených krvinek.
    Vitamínu E je v luštěninách, sójových bobech, rostlinných olejích, listové zelenině, špenátu i plnozrnných obilninách.n
  • vitamín K - fylochinon

    Označení "K" je odvozeno z německého slova "Koagulation", tedy od procesu srážení krve. Vitamín K je nezbytný pro funkci proteinů podílejících se na srážení krve.
    Vitamín K je nezbytný v procesu mineralizace kostí, buněčného růstu a metabolismu proteinů cévní stěny. Působí preventivně proti řídnutí kostí, snižuje krvácení při menstruaci a brání vnitřnímu krvácení.
    Nedostatek vitamínu K vede k poruchám krevní srážlivosti. Mezi příznaky patří modřiny, krvácení z nosu a dásní, krev v moči nebo ve stolici či extrémně silné menstruační krvácení.

    U kojenců může vést nedostatek vitamínu K k život ohrožujícímu krvácení.

    Nedostatek vitamínu K dále souvisí s řídnutím kostí (osteoporózou) u žen po menopauze. Dochází k pomalejší obnově kostí a k nedostatečnému zabudování vápníku do kostí. Kosti pak nejsou dostatečně pevné a odolné, snadno se lámou.
    Mezi základní zdroje vitamínu K patří jogurty, vaječný žloutek, olej ze sójových bobů, rybí tuk a listová zelenina.
  • vitamín B1 - thiamin

    Je nutnou součástí výživy. V malém množství je přítomen v potravinách rostlinného i živočišného původu.

    Při velké fyzické námaze a při stresu jeho potřeba B1 stoupá. V lidském těle se neukládá a jeho zásoba vydrží jen na 4-10 dní. Proto musí být stále přítomen v potravě. Pití kávy a velkého množství čaje snižuje jeho množství v těle.
    Vitamín B1 zlepšuje nervovou činnost, tlumí bolesti zubů, podporuje trávení sacharidů i srdeční činnost.
    Mezi základní zdroje vitamínu B1 patří rýžové otruby, nezpracované luštěniny, celozrnná pšenice, sójové boby, ovesné vločky, ryby, pivovarské kvasnice, maso, většina zeleniny či mléko.
  • vitamín B2 - riboflavin

    Má významný vliv na metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin, ovlivňuje celkovou energetickou přeměnu v organismu. Jako součást enzymů v dýchacím řetězci je nezbytný pro základní buněčný metabolismus.
    Vitamín B2 je potřebný k růstu a dělení buněk. Zmírňuje bolesti hlavy při migréně, zachovává zdravou kůži, vlasy a nehty, léčí defekty sliznice ústní dutiny. Také napomáhá trávení živin.
    Nedostatek vitamínu B2 nevede k větším potížím. Projevuje se zánětem ústních koutků, rtů nebo jazyka, záněty spojivek, mazotokem a světloplachostí.

    Vitamín B2 je obsažen převážně v potravinách živočišného původu. To může způsobovat problémy s nedostatkem tohoto vitamínu přísným vegetariánům a zejména pak veganům.
    Vitamín B2 je v mléčných výrobcích, zelenině, játrech, ledvinách, rybách.
  • vitamín B3 - niacin, kyselina nikotinová, vitamín PP

    Je nutný pro uvolňování energie z potravy. Niacin zabraňuje uvolňování mastných kyselin z tukové tkáně, což vede ke snížené tvorbě lipoproteinů VLDL, IDL a LDL, které nesou cholesterol. Tak dochází ke snížení množství cholesterolu v krvi. Ve velkých dávkách niacin rozšiřuje cévy, může být proto použit i při léčbě vysokého krevního tlaku.

    Niacin se doporučuje přijímat současně i s ostatními vitaminy skupiny B, protože tyto vitaminy se ve svém působení na organismus vzájemně doplňují.
    Vitamín B3 snižuje hladinu cholesterolu, podporuje zažívací ústrojí a působí jako prevence proti bolestem hlavy. Také podporuje prokrvování dolních končetin, tlumí průjmy a přispívá ke zdravému stavu kůže.
    Jeho menší nedostatek se může projevit nespavostí, nechutenstvím či bolestmi břicha. Vážný nedostatek způsobí pelagru projevující se hubnutím, poruchami zažívání, dermatitidami a demencí.
    Mezi přírodními zdroji vitamínu B3 jsou fíky a datle, švestky, avokádo, drůbeží maso, vejce, arašídy, ryby, játra, obilné klíčky a výrobky z celozrnné pšenice.
  • vitamín B5 - pantotenol, kyselina pantotenová

    Ve vodě rozpustný vitamín se účastní metabolismu všech živin v těle.

    V kosmetickém průmyslu se jako panthenol přidává do pleťových krémů, přípravků po opalování, regeneračních krémů, vlasových šamponů a kondicionérů aj.
    Vitamín B5 pomáhá při hojení ran, odstraňuje únavu a potlačuje infekci a podporuje tvorbu protilátek. Navíc snižuje hladinu cholesterolu.
    Nedostatek vitamínu B5 je vzácný, protože se vyskytuje skoro ve všech potravinách. Projevuje se křečemi v nohách, nechutenstvím a nespavostí, depresemi a sníženou odolností vůči infekcím.
    Maso, játra, ledviny, melasa, ořechy, rýže, pivovarské kvasnice či luštěniny patří mezi základní zdroje vitamínu B5.
  • vitamín B6 - pyridoxin

    Tento vitamín je důležitou součástí metabolismu aminokyselin a sacharidů.

    Větší množství vitamínu potřebují lidé, kteří mají velký přísun bílkovin, ženy beroucí hormonální antikoncepci, osoby trpící celiakií a někteří chronicky nemocní lidé. Větší dávky pomáhají léčit chudokrevnost nebo nervové potíže.
    Vitamín B6 tlumí záněty nervů a svalové křeče, posiluje imunitní systém a působí preventivně proti nemocem srdce.

    Působí jako mírný močopudný lék či jako prevence proti tvorbě ledvinových kamenů. Také pomáhá trávení tuků a bílkovin a při potlačování ranní nevolnosti.
    Vitamín B6 se v organismu se neukládá a je vylučován močí. Při přílišné spotřebě vitamínových doplňků se mohou u citlivých osob objevit alergické kožní reakce nebo neurologické problémy.
    Vitamín B6 především pšeničné klíčky a otruby, ovesné vločky, játra, ryby, pivovarské kvasnice, sójové boby, neloupaná rýže.

    Varem množství vitamínu B6 klesá kvůli ztrátám do vody.
  • vitamín B7 - vitamín H, biotin

    Vitamín B7 zabraňuje předčasnému šedivění a vypadávání vlasů, působí preventivně proti lámavosti nehtů. Brání vzniku kožních onemocnění a tlumí bolesti svalů.
    Jeho nedostatek může vyvolat změny na pokožce a nervové poruchy.
    Mezi základní zdroje vitamínu B7 patří hovězí játra, sója, neloupaná rýže, kvasnice i mléko.
  • vitamín B9 - kyselina listová, folát

    Je nezbytný pro syntézu nukleových kyselin, při krvetvorbě a zvláštní význam má pro normální růst a vývoj plodu.
    Vitamín B9 zvyšuje chuť k jídlu, zlepšuje stav kůže, zvyšuje tvorbu mléka, a zpomaluje šedivění vlasů. Navíc pomáhá proti chudokrevnosti, tlumí bolest a chrání před střevními parazity a otravami.

    Doporučuje se ve zvýšeném množství užívat během těhotenství, nejlépe již tři měsíce před samotným otěhotněním. Vitamín napomáhá dělení buněk, podporuje růst plodu a rozvoj nervové soustavy.
    Mrkev, kvasnice, meruňky, tmavě zelené listy nejrůznější zeleniny, dýně, fazole i celozrnné obilniny obsahují velké množství vitamínu B9.
  • vitamín B11 - cholin

    Vitamín B11 zajišťuje zachování mozkových a nervových buněk, látkovou přeměnu tuků, regulaci hladiny cholesterolu, funkci jater. Také navozuje pocit uvolnění, mladistvosti.
    Jeho nedostatek se projevuje zapomnětlivostí, slabou koncentrací, poruchami spánku nebo problémy s krevním oběhem.
    Mezi základní přírodní zdroje vitamínu B11 patří játra, celá zrna, zelenina, kvasnice a lecitin.
  • vitamín B12 - kobalamin

    Je důležitý pro správnou funkci krvetvorby a nervového systému.
    Vitamín B12 působí preventivně proti onemocněním srdce, posiluje kosti, zlepšuje paměť a schopnost koncentrace. Podporuje nervový systém i trávení tuků, sacharidů a bílkovin. U dětí podporuje růst a chuť k jídlu, kuřáky pomáhá chránit před rakovinou plic.
    Jeho nedostatek kobalaminu se projevuje chudokrevností, hubnutím, zhoršováním paměti, duševní výkonnosti, svalové koordinace, třasem a mravenčením v končetinách.

    U vegetariánů a veganů může být problematické přijímaná dostatečného množství B12 protože žádný rostlinný zdroj se zatím neukázal jako dostačující.
    Mezi základní přírodní zdroje vitamínu B12 patří játra, maso, vejce, mléko a mléčné výrobky.
  • vitamín B13 - kyselina orotová

    Vitamín B13 podporuje funkci jater, zabraňuje předčasnému stárnutí a pomáhá při léčbě roztroušené sklerózy
    Podmáslí, syrovátka a syrová zelenina obsahuje spoustu vitamínu B13.
  • vitamín B15 - kyselina pangaminová

    Vitamín B15 posiluje imunitní systém, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, urychluje zotavení po tělesném výkonu a tlumí příznaky astmatu. Chrání játra před cirhózou a snižuje touhu po pití alkoholu.
    Mezi přírodní zdroje vitamínu B15 patří pivovarské kvasnice, sezamová a dyňová semínka, celozrnná hnědá rýže.
  • Vitamín C - kyselina askorbová

    Vitamín je nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví, v lidském těle plní mnoho důležitých funkcí. Je citlivý na teplo a vysoce citlivý na oxidaci.

    Vitamin C je důležitý pro metabolizmus a tkáňové dýchání, podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst. Podílí se také na antioxidační obraně buňky.
    Vitamín C posiluje imunitní systém, pomáhá při nachlazení, hojení ran a popálenin. Snižuje krevní cholesterol a krevní tlak, stejně jako riziko vzniku krevních sraženin. Působí preventivně proti rakovině, zmírňuje alergické reakce, zvyšuje produkci mléka i účinnost léků při zánětech močových cest.
    Nedostatek vitaminu C se projevuje menší pevností cévní stěny, zvýšenou krvácivostí, vikláním a vypadáváním zubů. Jeho vysoké dávky vedou zpravidla k podráždění žaludku a zažívacího traktu.
    Mezi základní přírodní zdroje vitamínu C patří citrusové plody, jahody, paprika, květák, rajčata, meloun, brambory a listová zelenina.

    Při tepelném zpracování potravin dochází k úbytku vitamínu C. Vařením se ničí až 60% vitamínu C, sušením až 50%, nejšetrnější je mražení.
  • vitamín F - nenasycené mastné kyseliny

    Vitamín F pomáhá udržovat vápník v buňkách, držuje zdravé vlasy a kůži. Také podporuje hubnutí a napomáhá při ochraně proti rentgenovému záření.
    Mezi základní zdroje vitamínu F patří rostlinné oleje, slunečnicová a lněná semínka, sójové boby, obilné klíčky, ořechy a mandle.
  • vitamín P - biovlavonoidy

    Vitamín P posiluje stěny kapilár a brání jejich poškození, snižuje krvácení dásní a pomáhá léčit otoky. Zvyšuje účinnost vitamínu C a působí preventivně proti infekcím.
    Mezi přírodní zdroje vitamínu P patří citrusové plody, meruňky, borůvky, šípky a pohanka.



ZDRAVÁ VÝŽIVA 3 LÍSTEK
Štefánikova 23, Brno
tel. 776 028 806
mail obchod (zavinác) 3listek.cz
OTEVŘENO
Pracovní dny
09:00 - 18:00

Víkendy, státní svátky
Zavřeno